WMMAF Kuralları

AMATÖR MMA GRAPPLİNG – MMA LİGHT – MMA FULL – MMA ELİT ,  MÜSABAKA KURALLARI

Grappling

Grappling çok az kısıtlamayla boğma ve submission (pes ettirme) tekniklerini içeren tüm güreş türlerini uygulayan bir sanat disiplinidir. Grappling vuruş içermez.

Grapling, rakip üzerinde fiziksel avantaj edinmek ve teslim olmaya zorlamak için kullanılan teknik manevralar demektir.

  • Müsabaka alanı

Grappling maçları, matta ringde oktagonda yapılır. ringdeyse mücadele alanı 6*6 metre ve tercihen farklı renkte 1m lik çevre alanında, tatamideyse 8*8 veya 10*10 alanda yapılır. Tatami en az 3 cm kalınlığında olmalıdır

  • Forma ve ekipman

Grappling müsabıkları mma şort, kısa kollu spor tişörtü (rashguard), kasık koruyucu ve dişlik kullanmalıdır.

Forma vücudu sarmalı. Bayanlar göğüs koruyucu kullanmalıdır. Ayak ekipmanı yasaktır. Bilezik, kolye, küpe, yüzük, veya benzeri zarar verebilecek takılar kullanılamaz. Müsabaka koruyucu ekipmanları, onaylanmış tipte ve müsabaka jürisi tarafından kontrol edilmelidir.

  • Maç süreleri

Çocuk (yaş +6-8/+8-10)

Eleme dövüşleri : 2 round * 1.5 dk

Finaller 3 round * 1.5 dk

Aralar 1 dk

Beraberlik durumunda ekstra round 1 dk

Erkek kız (yaş +10-12/+12-14)

Elemeler 2 round * 2 dk

Finaller 3 round * 2 dk

Aralar 1 dk

Beraberlik durumunda ekstra round 1 dk

Gençler (yaş +14-16/+16-18)

Elemeler 2 round * 3 dk

Finaller 3 round 3 dk

Aralar 1 dk

Beraberlik durumunda ekstra round 3 dk

Bayan erkek (yaş +18-35)

Elemeler 2 round * 5 dk

Finaller 3 round * 5 dk

Aralar 1 dk

Beraberlik durumunda ekstra round 5 dk

Veteran (yaş +35-56)

Elemeler 2 round * 3 dk

Finaller 3 round * 3 dk

Aralar 1 dk

Beraberlik durumunda ekstra round 3 dk

  • Yasal teknikler

Tüm boğmalar (ellerle hava yolunu kapamak hariç)

Ayakta ve yerde,   indirmeler ve atışlar

Ayakta ve yerde boğmalar

Tüm arm bar, omuz kilitler, bilek kilitler

Ayak ve ayak bilek kilitleri (18 yaş üstü)

Kalf (baldır) kilitleri (18 yaş üstü)

  • Yasadışı teknikler

Tüm vuruşlar

Parmaklara ve ellere yapılan kilitler burkmalar

İstemli, rakibi başı üstüne atmak

İstemli sakatlamak amaçlı atışlar

Kemikleri ve el eklemlerini istemli sakatlamak

Çimdiklemek

Kafa atmak

Isırmak

Saç çekmek

Gözü, burnu, kulakları  çekmek parmak batırmak

Ağza parmak sokmak

Kilitli rakibi fırlatmak

Parmaklarla boğmak (boğazı sıkmak)

Sırttayken çeneye önkolu bastırmak

Çarmıh veya full Nelson da olduğu tarzda elleri rakibin ensesine koyarak çekmek(enseye bası boğmalarda izinlidir. Giyotin ve sırt boğma gibi)

Küçük eklemlere (parmaklara) saldırı

4 parmaktan azını tutmak

İstemli formayı veya deriyi tutmak

Kayganlaştırıcı yağ sprey krem veya izinli olmayan bandajlar sargılar kullanmak

  • Puantaj

Her roundun sonunda yan hakemler (3) skor cetvelini doldurur. Kazanan 10 diğeri 9, büyük fark varsa 8, sonra ceza sayılarını düşerler. Maçın sonunda toplarlar. Eleme maçlarında eğer puanlar eşitse kanaat kullanarak bir sporcuyu galip işaretlerler.

  • Orta hakem  

Maçı yönetir, mata ilk girendir, yan hakemlere sporcuların koruyucuların kontrol ettirir, selam verdirir, “fight” komutuyla başlatır gereğinde “stop” komutuyla durdurur. Uyarı, ceza verebilir diskalifiye edebilir. Atışları, kolunu kaldırarak, immobilizeyi kolunu yatay uzatarak sinyal verir.

  • Yan hakem

Teknikleri, kontrolü, kombinasyonları, dayanıklılığı, dikkate alarak puanlar. Orta hakemin sinyal verdiği atışların veya immobilizasyonların geçerliliğine karar verir. Orta hakemi danışmak için çağırabilir. Ceza puanı verebilir. Orta hakemin isteği üzerine sporcuların korumalarını kontrol eder. Skor cetvelini eksiksiz doldurur.

  • Hakem masası (jüri)

Hakem masası; zaman hakemi, anonsör, ve başhakemden oluşur. Başhakem skor cetvellerini okur, ve tüm müsabakadan sorumludur. Eğer yeterli üye yoksa jüriden herhangi biri anonsör olabilir. Başhakem gereklilik durumunda. Olağan kurallar dışında karar alabilir. Bu kararları, sonuçları, zamanı, gözlemlerini ve baş hakemin  onayını sorduktan sonra müsabaka müddetinde almalıdır.

  • Doktor

Ring doktoru müsabaka boyunca karşılaşma alanında bulunmalıdır. Sakatlanma durumunda sporcunun  devam edip edemeyeceğine yalnızca doktor karar verir. Doktor kararıyla maçtan ayrılan sporcu  turnuva boyunca hiçbir şekilde müsabakaya tekrar katılamaz.

  • Puanlar

Yüksek atış (göğüs seviyesi üstü)              3

Atış (iki ayak yerden kesilerek)                 2

İndiriş                                                             1

İmmobilize (gard)                                         1

Yan immobilize (yan gard)                          2

Mount veya Montada                                   3

6-8 / 10-12 yaş grubu için her indiriş 2 sayı, her immobilize 2 sayı

Her yasadışı hareket  (-) 1

100 TL (Yüz türk lirası) ücret karşılığı yazılı şikayetler maçın hemen bitimide(Maximum 15 Dk.) verilmek kaydıyla dikkate alınır. (başhakeme verilir)

  • Sıkletler

Çocuk, yaş 6 – 8 / 8 – 10

Erkek :  kg. -20, -24, -28 –32,  -37, -42, – 47, –52, +52

Kız : kg. -20, -24, -28 –32,  -37, -42, – 47, +47

Çocuk,yaş 10 – 12 / 12 – 14

Erkek :  kg.  -24, -28 –32,  -37, -42, – 47, –52, -57, +57

Kız :  kg. -24, -28 –32,  -37, -42, – 47, –52, +52

Genç, yaş 14 – 16 / 16 – 18

Erkek : kg. – 47, -52, -56, -60, -65, -71, -78, -86, +86

Kız :  kg. -40, -45, -50, -55, -60, -65, -70, -75, +75

Büyükler, yaş 18 – 35

Erkek:  kg. – 56, -60, -65 ,-71, -78, -86, -95, -105, +105
Bayan:  kg. -50, -55, -61, -68, -76,  -85, -95, +95

Veteran, yaş 18 – 35

Erkek:     kg. – 56, -60, -65 ,-71, -78, -86, -95, -105, +105

Bayan:     kg. -50, -55, -61, -68, -76,  -85, -95, +95

  • Yer oyunu

Yerde aktif güreş süresi sınırsızdır. Aktif güreş durursa hakem sporcuları uyarır. 20 sn sonra bir uyarı daha verilir. Halen değişiklik olmazsa ayağa kaldırlır.

Yer oyunuda ringden düşmek durumuna gelirlerse, hakem durdurur ve ortaya alır, tam aynı pozisyonu aldırır, orta hakem komutuyla maç yeniden başlar.

MMA Light  KURALLARI

1)     MÜSABAKA ALANI

MMA Light  maçları, 6 × 6 metre küçük matların birleşiminden oluşan alanın yanısıra değişik renkte ya da en azından farklı çizgilenmiş 2 metrelik çevreleme alanı ile beraber toplamda  10 × 10 metrelik bir kare alanda yapılır. İstisnai olarak müsabaka ring de ya da Octagonda kullanılabilir.

2)     FORMA VE EKİPMAN

MMA Light sporcuları, şort, kagi, ayak üstü kaval koruyucu , başparmakları kapsayan açık eldiven(kaplumbaga modeli), dişlik, tek sarım bandla tuturulmuş el sargısı giymek zorundadırlar.Dizlik giymek isyeyen sporcular giyebilir zorunlu değildir. Bayanlar göğüs koruyucu giymek zorundadır. MMA  şortunun altına tayt giymek zorunludur(Bay ve bayan sporcularda). Bay sporcular  uzun yada kısa tayt şortlarının altına giydikleri gibi ; bayan sporcular mecburi olarak uzun tayt giymek zorundadırlar.Bayanlar üstlerine t-şört (rash guard uzun yada kısa kol) ve göğüs koruyucu giymek zorundadırlar. Koruyucu ekipman ve müsabakada giyilen şort ve rash guardlar federasyon onaylı modelde olmalıdır ve jüri tarafından denetlenecektir. Dişlik sıkı yerleşimli olmalıdır , kırmızı renk dişilik olmamalıdır. Müsabık sporcunun ağzı açık ve dişliksiz mücadele etmesine izin verilmeyecektir.Erkek sporcularda bu sitilde rash guard giymek zorundadırlar.Genç ve yıldızlar ve minklerde kask mecburidir.Büyüklerde kask mecburi değildir. Bilezik, bileklik, kolye, küpe, pircing ,yüzük ve/veya müsabaka esnasında hasara sebeb olabilecek herhangi bir eşya giymek yasaktır.

MMA Light  eldivenleri:

1.Ellerin üzerinde 1, 0-1,2 cm ped içermelidir

2.Başparmağı kapsamalıdır

3.Başparmaktaki ped 1-2 cm olmalıdır

4.Parmakların orta boğumları (ikinci boğum) eldiven içinde kalmalıdır

3)     MAÇ SÜRESİ

Minik – Yıldızlar  MMA Light

2 Dakika 2 Raund 1 Dk. Ara ( Organizasyonlara göre sürelerde değişiklik gösterebilir)

Gençler MMA Light

3 Dakika 2 Raund 1.30 Dk Ara  ( Organizasyonlara göre sürelerde değişiklik gösterebilir)

Büyükler  Light

3 Dakika 2 Raund 1.30 Dk Ara  ( Organizasyonlara göre sürelerde değişiklik gösterebilir)

Finalleri 3 dakika 3 raunddur.

 

4)     YASAL HEDEFLER

MMA Light’da genitaller (kasıklar), boğaz, gözler, ense, omurga haricinde kalan tüm vücud bölgelerine kontrollü yumruk, tekme vurulabilir. Hedefleneni aşan tüm teknikler için “kontrolsüz”  kararı verilecektir. Kapıldığında (kapmak=rakibe kollar veya bacaklarla sarılarak, kısıtlamak) vurmak veya tutmak serbesttir. Müsabıklardan herhangi birinin yerde olması durumunda vuruş yasaktır.

Minklerde  (10-12 yaş) tutarak vurmak yasaktır. Bitiriş yasaktır. ( bitiriş =  T.O veya K.O. ) Miniklerde yerde sadece immobilize yani sabitlemeye izin verilmektedir.

Yıldızlarda (13-15 yaş)  tutarak vurmak yasaktır. Tüm bitiriş teknikleri kullanılabilir fakat bitiriş yasaktır. Yalnızca teknik puan amaçlı gösterilebilir.(Kilitler vs..)

5)     ATIŞLAR

MMA Light  rakibi her şekilde kapmak veya atmak serbesttir (supleks hariç). Fakat bitiriş esnasında kapmak veya atmak yasaktır. (arm-bar kilidi vurduğumuz bir rakibi aynı anda bir atış tekniği ile atmak veya kapmak istesek kalıcı hasara sebeb olabilir). Rakibi kafası veya ensesi üzerine dikey atmak (çivilemek,supleks) yasaktır. Rakibin dizleri üzerine düşecek şekilde atılması yasaktır. Müsabak alanıda başlayan atışlar, güvenlik alanında bitse bile geçerli kabul edilir. Rakibi güvenlik çizgisinden dışarı atmak yasaktır. Rakibin üzerinde bir pozisyonda kalmak üzere, rakibi taşıyarak veya iterek herhangi bir şekilde yere indirmek, rakibin üzerine düşse de ayakta da kalsa “takedown” kabul edilir. (indirme). Rakibin herhangi bir nedenle yere düşmesi kendi hatasıyla bile olsa “takedown” kabul edilir.

6)     İMMOBİLİZE

MMA Light’da rakibi herhangi bir şekilde yerde sabitlemek serbesttir, fakat yalnızca avantajlı pozisyonda duran müsabık puan kazanır. İmmobilize 10 saniye sürmelidir. (5 saniye saymanın başlaması, 5 saniye hakem sayması). Yüzüstü olan rakibin el-diz kalkması (emekleme pozisyonu) immobilizeden kurtulduğu anlamına gelir ve hakem saymayı durdurur. İmmobilize olan rakip müsabaka alanından dışarıya çıkarsa sayma durdurulur. Alttaki müsabıkın puan kazanabileceği tek istisnai pozisyon “montada” dır. (bu pozisyon bizim “rear naked choke” dan alışık olduğumuz çift bacak kancasıyla rakibin sırtında kontrol sağlamak). İmmobilize esnasında sporcu pozisyon değiştirebilir ve pozisyon değiştirirken immobilize halen devam ediyorsa sayma devam eder. Son aldığı pozisyonun puanı verilir.

7)     BİTİRİŞ

MMA Light’da bitiriş boğma, kilitleme, basma, arm-bar uygulayarak yapılabilir.(MMA Gençlerde ve büyüklerde) Eller rakibin yüzünde tutulamaz. Eğer yakalanan müsabıkın tehlikede kaldığını farkederse hakem devam etmekte olan bir bitiriş’i durdurabilir. Bu durum yakalanan müsabıktan bir puan kesilmesi demektir. Yer mücadelesinde kask veya dişlik çıkmasıyla müsabaka durdurulmaz. Hakem yerdeki sporcunun uygun anında kaskı veya dişliği yerleştirir. “koparma” (şiddetle uygulanan) eklem kilitleri yasaktır. Kilitler ancak birbirini takip eden tekniklerin sonucu gerçekleşmelidir. Parmakları kaldırarak yapılan kilitler yasaktır. Bitiriş uygulandığında maç ayakta devam etmez. Bitiriş maçı sonlandırır.

8)     MÜSABAKA JÜRİ DEĞERLENDİRMESİ

Her raunddun sonunda yan hakemler skoru kağıda yazar; iyi olan döğüşçüye 10 puan ve diğerine 9 puan ve eğer arada kayda değer fark varsa 8 puan yazılır. Sonra ceza puanlarını çıkarırlar ve toplam skoru kağıddaki bir kutucuğa yazarlar. Maçın sonunda, her yan başhakem verilen puanları toplar. Eğer iki müsabık berabereyse başhakem eleme maçlarında kendi kanaatiyle  bir müsabıkı galip ilan eder.

 

9)     ORTA HAKEM

Müsabakayı yönetir. Mata ilk giren kişidir, yan hakemlerden koruyucu ekipmanları denetlemelerini ister, selamlaşmayı yaptırır,müsabakayı “fight” komutuyla başlatır. Gereğinde “stop” komutuyla maçı durdurur, ihtar verebilir, ceza puanı kesebilir, diskalifiye edebilir. Atışları kolunu kaldırarak sinyal verir. İmmobilizeyi kollarını yatay uzatarak sinyal verirken sporcuların duyabileceği yakınlıkta 4 saniye saymaya başlar, sonra müsabıkları kaldırarak puanları verir. Orta hakem 5 saniye sayma bitmeden evvel eğer tehlikeli bir durum varsa saymayı keserek durdurabilir. Bu keserek durdurmayı jüri masasına işaret eder, alandan istemli çıkışları işaret eder, sporcular birbirlerini kapmışlarsa  bir atış gerçekleşmeden evvel ayırır. Orta hakem immobilize esnasında pozisyonda bozulma olursa ve atışlardan sonra immobilize gerçekleşmezse müsabakayı durdurabilir, ayakta başlatır. Maçın sonunda galibiyeti ilan eder.

10)   YAN HAKEM

Skoru vermek için, atletlerin tekniklerini, kontrollerini, kombolarını, kondusyonlarını değerlendirir. İmmobilizenin ve orta hakemin verdiği işaretlerin geçerliliğini değerlendirir.  Orta hakemin istemi üzerine koruyucu ekipmanı denetler. Skor kağıdını tam doldurur.

11)   JÜRİ

Jüri; yalnızca orta hakemin işaretiyle saati durduran ve raundun sonuna 10 saniye kala işaret veren bir zaman hakemi, bir anonsör, tüm müsabakadan sorumlu bir amir, görevi hasarlı sporcunun maça devam edip edemeyeceğine karar verendir.Aynı zamanda doktordan oluşur. Doktorun kararına itiraz edilemez.

12)  KURALDIŞI TEKNİKLER VE DAVRANIŞLAR

MMA Light’da yasaklar;

Kontrolsüz tüm vuruşlar, maç esnasında konuşmak, mücadeleden kaçınarak zaman öldürmek, kafa atmak, omuzla vurmak, dirsek vurmak, hedefe bakmadan vurmak, net bir teknik uygulama amacı olmaksızın rakibe arkasını dönmek, rakibe, orta hakeme, yan hakemlere saygısız davranışlar. Antrenör ve yardımcılar bağırarak konuşamaz, rakibe veya ring amirine seslenemez. Şortu veya rashguardı veya tatami köşelerini tutmak yasaktır.

13)  DOKTOR

Tüm organizasyon boyunca doktor hazır bulunmalıdır ve müsabaka  alanına yakın durmalıdır. Bir hasar olduğunda sporcunun devam edebilmesi kararı yalnızca doktora aittir. Doktor kararı ile devam edemeyen müsabık o turnuvadaya hiçbir şekilde devam edemez.

14)   SKORLAMA KRİTERLERİ

Atış } iki bacağın da yerden kesilmesiyle                                                                 3

Atış } herhangi diğer teknik                                                                                  2

Takedown                                                                                                         1

İmmobilize                                                                                                        1

İmmobilize } yan kontrol veya yan pozisyon                                                         2

İmmobilize } mount veya montana                                                                       3

 

Miniklerde  (10-12yaş) her take-down 2, her immobilize 2, her vuruş 1 puandır.

Yıldızlarda  (13-15yaş)  her 5 saniyeye yakın bitiriş pozisyonu 2 puandır.

 

yasal her vuruş                          1

üçüncü istemli çıkış        1 eksi puan

dördüncü istemli çıkış   diskalifiye

 

15)  SIKLETLER

Büyükler 18-44 yaş

Erkekler            kg = 56,  60,  65,  71,  78,  86,  95,  +95

Bayanlar           kg = 50,  55,  61,  68,  76,  +76

Gençler  16-18 yaş

Erkekler  kg = 56,  60,  65,  71,  78,  86,  +86

Kızlar      kg = 50,  55,  61,  68,  +68

Yıldızlar 13-15  yaş

Erkekler   kg = 42,  47,  52,  57,  63,  69,  +69

Kızlar       kg = 42,  46,  50,  55,  60,  65,  +65

Minikler  10-12 yaş

Erkeler     kg   = 28 , 32 , 37 , 42  , 47 + 47

Kızlar       kg   = 28 , 32 , 37 , 42  , 47 + 47

 

16)  KLİNÇ

Klinç; her iki müsabığın ayakta veya yerde maçı kendi avantajına çevirme ihtimali sağlamayan yaklaşık 5 saniye süren bir çıkmaz pozisyon olarak kabul edilir.  Unutulmamalıdır ki klinç, maçın süresini, rakibe bir bitiriş yapmaya çalışmadan bitirme girişimidir.

 

 MMA FULL (Shoot Boxing)

 

1)    MÜSABAKA ALANI

MMA  Full  müsabakaları  8 metre çapındaki bir oktagonda veya alternatif,Ringde kullanılan ve tercihen 4 ipli veya 5 ipli ringde yapılır. Her durumda zemin matı sporcu sağlığına uygun materyallerden tercih edilmelidir. İstisnai durumlarda müsabakalar  MMA Full  kare mat ,tatemi alanındada uygulanabilir.

2)    FORMA VE EKİPMAN

MMA Full (Shoot Boxing ) sporcuları, şort, kagi, ayak üstü kaval koruyucu , başparmakları kapsayan açık eldiven(kaplumbaga modeli), dişlik, tek sarım bandla tuturulmuş el sargısı giymek zorundadırlar.Dizlik giymek isyeyen sporcular giyebilir zorunlu değildir. Bayanlar göğüs koruyucu giymek zorundadır. MMA  şortunun altına tayt giymek zorunludur(Bay ve bayan sporcularda). Bay sporcular  uzun yada kısa tayt şortlarının altına giydikleri gibi ; bayan sporcular mecburi olarak uzun tayt giymek zorundadırlar.Bayanlar üstlerine t-şört (rash guard uzun yada kısa kol) ve göğüs koruyucu giymek zorundadırlar. Koruyucu ekipman ve müsabakada giyilen şort ve rash guardlar federasyon onaylı modelde olmalıdır ve jüri tarafından denetlenecektir. Dişlik sıkı yerleşimli olmalıdır , kırmızı renk dişilik olmamalıdır. Müsabık sporcunun ağzı açık ve dişliksiz mücadele etmesine izin verilmeyecektir.Erkek sporcularda bu sitilde rash guard giymeyeceklerdir.Gençler kategorisinde kask mecburidir.Büyükler kategorisinde kask mecburi değildir. Bilezik, bileklik, kolye, küpe, yüzük ve/veya müsabaka esnasında hasara sebeb olabilecek herhangi bir eşya giymek yasaktır.

 

MMA Full ( Shoot Box ) eldivenleri;

1.el üstü 1,0-1,2 cm pedlenmelidir

2.başparmağı kapsamalıdır.

3.başparmak pedi 1-2 cm olmalıdır.

4.parmakların orta boğumları (ikinci boğumlar) eldivenin dışında kalmamalıdır.

 

3)    MAÇ SÜRESİ

3 Dakika 2 Raund 1.30 Dk Ara  ( Organizasyonlara göre sürelerde değişiklik gösterebilir)

 

4)    YASAL HEDEFLER

MMA FULL ; müsabık ayaktayken omurga, ense, başın tepesi, boğaz, genitaller dışındaki tüm vücuda, yumruklar , tekmeler (ayak ve kaval) vurabilir. Dirsek vuruşları kesinlikle yasaktır. Tüm kilitler ve boğmalar serbesttir. Yerdeki rakibe vurmak veya (sen) yerdeyken vurmak yasaktır. Sadece bir eli veya bir dizi bile mindere değen atlet “yerde” kabul edilir.

 

5)    FIRLATMALAR (YÖNLENDİRMELER)

Bitiriş anı dışında rakibi her şekilde atmak, kapmak, tutmak serbesttir(supleks hariç). Yanı sıra kapıldığında vurmak veya kaptığında vurmak da serbesttir. Rakibi ensesinin üzerine ya da kendi dizlerinin üstüne fırlatmak yasaktır(supleks).Rakibi iplerin dışında sürüklemek yasaktır. Rakibi taşıyarak iterek her şekilde düşürmek, rakibinin üstünde kalsa da ayakta kalsa da  “take down” yapmış kabul edilir. Rakip yanlışlıkla kendi düşse de “tane down” kabul edilir.İpleri tutmak yasaktır. Bir atıştan sonra rakip hemen maça dönemeyecek durumdaysa hakem 8’e kadar sayar, halen devam edemeyecek durumdaysa  normal KO gibi “faaliyet dışı” olduğuna hüküm verilir.

6)    İMMOBİLİZE

Rakibi yerde blokajlamak ne şekilde olursa olsun serbesttir, yalnızca avantajlı durumda olan puanlandırılır. İmmobilizeyi sağlamak için boğmak, kilitlemek ve pes ettirmek serbesttir. Pes durumunda “abandone” hükmüyle sonlanır. Orta hake eğer tehlikeli bir durum görürse maçı durdurur. Saymalar başlar.

Hakem 5 saniye yerde klinç durumunda maçı durdurur.

Avantaj her zaman üstteki atlete verilir, tek istisnası “montada” dır. Hakem pozisyonun sabitlendiğini (5 saniye) fark ettiğinde kollarını sporcular üzerinde gergin tutarak, onların duyabileceği sesle sayar, 5 saniye saydıktan sonra durdurur, sporcuları kaldırır, puanlandırır. Eğer sayma esnasında kilit bozulur, engellenir ise sayma durur ve sporcular kaldırılır. Eğer sayma esnasında bir kilitten diğerine geçilirse sayma devam eder.  5 saniye saymanın ve puanlandırmanın sonuçlanmsından sonra, eğer sporculardan biri hemen devam edemeyecekse, hakem 8’e kadsar sayar, halen devam edemeyecekse KO hükmü verilir.

7)    BİTİRİŞ

MMA Full (Shoot box) de boğma, kilit, bası, arm-bar’la bitiriş serbesttir. Bitiriş maçı sonlandırır. Maç devam etmez. Eller rakibin yüzüne konulamaz. Hakem devam etmekte olan bir bitiriş’i eğer kapılan sporcular için tehlikeli gördüyse durdurabilir.Bu kapılan sporcudan 1 puan kesilmesiyle sonuçlanır. Yerde dişlik çıkması durumunda karşılaşma durdurulmaz, hakem uygun anda kendisi sporcuya dişliği takar. Kilitleri koparma tarzında yapmak yasaktır, kilit ilerleyen teknikler neticesinde gerçekleşmelidir. Parmakları kaldırarak kilitler yasaktır.

8)    MÜSABAKA JÜRİ DEĞERLENDİRMESİ

Her raundun sonunda yan hakemler iyi olan sporcuya 10, diğerine 9 eğer anlamlı fark varsa 8 puan verirler. Sonra ceza puanlarını ve hakem saymalarını düşerler ve raund sonu sütununa yazarlar. Maçın sonunda raundların toplam puanı hesaplanır. Eğer eleme maçıysa ve rakipler berabereyse yan hakem kendi kanaatini vermelidir. Galip hakemlerin ve jürinin çoğunluğuyla belirlenir. Uygun ücret karşılığı maçın sonucuna itiraz dilekçesi hemen maçtan sonra yazılarak verilebilir.

 

9)    ORTA HAKEM

Ringe ilk girendir, maçı yönetir, maçı “fight” komutuyla başlatır, gerekli gördüğünde “stop” komutuyla durdurur, uzayan bir klinçi “break” komutuyla ayırır ki bu komuttan sonra maç bir adım geri attıktan sonra otomatik olarak tekrar başlar. Fırlatmaları (atışları) kolunu kaldırarak, immobilizeyi kollarını uzatarak sinyal verir, immobilizede döğüşçülerin duyabilecekleri yakınlıkta sayar, 5 saniye saydıktan sonra maçı durdurur ve puanları verir. İmmobilizede tehlikeli bir durum tanımlarsa hakem saymayı kesebilir. İmmobilizeden ve saymalardan ve puan verildikten sonra sporcu devam edemeyecekse hakem aynı knock-down gibi 10 saniyeye kadar saymaya devam eder. Fırlatmadan sonra aynısı yapılır, bu durumda sayma 1’den başlar. Orta hakem her hangi bir anda zor durumda bulduğu sporcuya sayabilir ya da bariz üstünlüğe binaen sporcuyu mağlup ilan edebilir. Hasar durumunda doktora danışmalıdır. Eğer bir fırlatmadan sonra hemen immobilize takip etmediyse veya yerde sayma başladıktan sonra bir fırlatma olduysa hakem jüri masasından saati durdurmasını isteyebilir. İmmobilizede sporcunun tehlikede kaldığını düşünürse saymayı durdurabilir. Bir hasar olduğunda maçı durdurup ring doktorunu hasarı değerlendirmek üzere çağırır.

 

10)  YAN HAKEM

Yan hakemler teknikleri, atak sıklığını, isabetli vuruşları, etkinliği, takedownları, immobilizeyi değerlendirir. Orta hakem, yan hakemden danışma isteyebilir. Skor kağıdını tam doldurmalıdırlar.Skor kağıtlarının altında mutlaka dolduran hakemin adı ve soyadı bulunması zorunludur.

 

11) JÜRİ

Jüri; yalnızca orta hakemin işaretiyle saati durduran ve raundun sonuna 10 saniye kala işaret veren bir zaman hakemi, bir anonsör, tüm müsabakadan sorumlu bir amir, görevi hasarlı sporcunun maça devam edip edemeyeceğine karar verendir.Aynı zamanda doktordan oluşur. Doktorun kararına itiraz edilemez.

12) SKOR TABLOSU

Raundu yorumlamak için aşağıdaki tabloyu esas almalısınız.

Atış (fırlatma) iki bacağı da yerden kaldırarak                                  3

Atış (herhangi)                                                                                  2

Takedown (go down)                                                                        1

İmmobilize                                                                                        1

İmmobilize (yan kontrol)                                                                   2

İmmobilize (mount veya montada)                                                  3

Yasal hedefe her vuruş                                                                    1

Teknik iyi uygulamak (teknik döğüşmek)                                        1

Sayma                                                         toplam skordan 1 puan düşümü

 

13) SIKLETLER

Erkek:             kg = 56,  60,  65,  71,  78,  86,  95,  +95

Bayan:                        kg = 50,  55,  61,  68,  76,  +76

En düşük yaş 18 ‘ dir.

YARIŞMA ALANINDAN ÇIKMA

İki sporcunun da müsabaka alanının dışına çıkması durumunda hakemin karşılaşmayı durdurmasında üç şık dikkate alınır.

A: Atletlerden biri yan mount veya pozisyonunu sağlamlaştırdıysa, maç  yan pozisyonda veya mountta ortada başlatılır. Her iki durumda da üstteki ellerini rakibin yanlarında yere koyarak başlar. Ve  alttaki müsabık üstyteki rakibin beline kollarını sarark başlar.

B: Sporculardan hiçbiri mount ya da lateral pozisyon kuramadığı durumda maç ayakta başlar.

C: Sporculardan  biri devam edegelen bitiriş sürecinde. Yakalanan sporcunun toplam skorundan bir puan düşülür ve maç ayakta başlar.

 

14) KAZA

Yanlış uygulanan bir teknik sonucu hasarlanan rakibin toparlanması ve doktorun da kararıyla maça devam edebilmesi için 3 dk süresi vardır.Devam edip etmemesine doktor kararıyle beraber hüküm verilir

Eğer birinci raund tamamlanmadan, istemsiz bir hasar oluşursa maç “no contest” (oynanmadı) kabul edilir. Birinci raund tamamlandıktan sonra oluşursa ilk raundun skoruna göre kazananın kim olduğuna karar verilir.

 

15) KLİNÇ

Klinç; her iki müsabığın ayakta veya yerde maçı kendi avantajına çevirme ihtimali sağlamayan yaklaşık 5 saniye süren bir çıkmaz pozisyon olarak kabul edilir.  Unutulmamalıdır ki klinç, maçın süresini, rakibe bir bitiriş yapmaya çalışmadan bitirme girişimidir.

 

17)  KURAL DIŞI HAREKETLER

Bunlara yasaktır;

-rakibin şortunu veya eldivenlerini tutmak

-kafesi tutmak

-deriyi kazımak

-ısırmak

-kafa atmak

-yüzün önünü (gözler, burun, ağız) başla itmek

-kaşlara,elmacık kemiklerine, buruna başhakemin izin verdikleri dışında tahriş eden mide bulandıran, göz yaşartan kremler sürmek.

Kontrolsüz tüm vuruşlar, maç esnasında konuşmak, mücadeleden kaçınarak zaman öldürmek, kafa atmak, omuzla vurmak, dirsek vurmak, hedefe bakmadan vurmak, net bir teknik uygulama amacı olmaksızın rakibe arkasını dönmek, rakibe, orta hakeme, yan hakemlere saygısız davranışlar. Antrenör ve yardımcılar bağırarak konuşamaz, rakibe veya ring amirine seslenemez. Şortu veya rashguardı veya tatami köşelerini tutmak yasaktır.

 

ÖNEMLİ NOT:  Antrenörler arası tüm anlaşmalar, bu kuralların dışına çıktığı sürece yasadışı (resmi değil) kabul edilir ve hakem ançak burada federasyonun tanımladığı kuralları yazıldığı biçimde uygulatmak zorundadır.

 

MMA ELİT KURALLAR

1)    MÜSABAKA YERİ

MMA  Elite müsabakaları  8 metre çapındaki bir oktagonda veya alternatif,Ringde kullanılan ve tercihen 4 ipli veya 5 ipli ringde yapılır. Her durumda zemin matı sporcu sağlığına uygun materyallerden tercih edilmelidir. İstisnai durumlarda müsabakalar  MMA Elite  kare mat ,tatemi alanındada uygulanabilir.

GİYİM

MMA müsabakalarında sporcular bermuda uzunluğunda şortları ve ağ kısmı tekniklerde sporcuyu kısıtlamayacak ligralı  şortlar tercih edilmeli ve kullanılmalıdır. MMA  şortunun altına tayt giymek zorunludur(Bay ve bayan sporcularda). Bay sporcular  uzun yada kısa tayt şortlarının altına giydikleri gibi ; bayan sporcular mecburi olarak uzun tayt giymek zorundadırlar.Koruyucu ekipman, kagi, avuç içi açık eldivenler(kaplumbaga modeli), dişlikten oluşur. Bayanlar üstlerine t-şört (rash guard uzun yada kısa kol) ve göğüs koruyucu giymek zorundadırlar. Koruyucu ekipman ve müsabakada giyilen şort ve rash guardlar federasyon onaylı modelde olmalıdır ve jüri tarafından denetlenecektir. Dişlik sıkı yerleşimli olmalıdır , kırmızı renk dişilik olmamalıdır. Müsabık sporcunun ağzı açık ve dişliksiz mücadele etmesine izin verilmeyecektir.Bu stilde erkek sporcular rash guard giymeyeceklerdir.Kask takmayacaklardır.

MMA MÜSABAKA ELDİVENİ

MMA Eldivenleri köşe rengine göre kırmızı yada mavi olmalıdır.Müsabaka esnasında eğer kırmızı yada mavi renkte eldiven yoksa siyah renk eldiven tercih edilebilir.Sporcuları ayırt etmek için sporcuların eldivenlerine köşelerini belli eden bantlar takılması gerekmektedir

MMA eldivenleri;

1.Ellerde 7,5 – 1,0 cm pedlenmeli

2.Başparmağı kapsamalı

3.Başparmaktaki L pedi 0,5 – 1 cm olmalı

4.Parmakların orta boğumları eldiven dışına taşmamalıdır.

3) MAÇ SÜRELERİ

Büyükler Elit

5 Dakika 2 Raund 1 Dk. 30 Sn. Ara  ( Organizasyonlara göre sürelerde değişiklik gösterebilir)

 

4)    YASAL HEDEFLER – İZİN VERİLEN TEKNİKLER

MMA ELİT ; müsabık ayaktayken omurga, ense, başın tepesi, boğaz, genitaller dışındaki tüm vücuda, yumruklar, dizler, tekmeler (ayak ve kaval) vurabilir. Dirsek vuruşları kesinlikle yasaktır. Yerde yalnızca bir veya iki parmağın değmesiyle, aynı vuruşlar yasaldır, fakat kafaya yalnızca yumruk vurulabilir. Yerde vucuda diz serbesttir.Yerden yukarıya yüze tekme serbesttir.Tüm kilitler ve boğmalar serbesttir.

5)    TAKEDOWNLAR (İNDİRİŞLER)

Rakibi grab, tutmak ve fırlatmak her tarzda yasaldır. Grabling esnasında vurmak serbesttir. İplere veya kafese tutunmak yasaktır. Rakibi iplerin üstüne indirmek yasaktır. Rakibi başı üstüne denk gelecek şekilde veya kendi dizleri üstüne fırlatmak (yönlendirmek) yasaktır. İplere asılmak ya da kafesi tutacak olarak kullanmak yasaktır.

6)    KİLİTLER

Daha iyi pozisyonda olduğu ve 5 sn tutabildiği sürec tüm kilitler puanlandırılır. Tüm üstteki pozisyonlar daha iyi (avantaj) kabul edilir, istisnai olarak montada altta da olsa avantaj kabul edilir.

7)    PES

Maçın bitişi boğma, burkma, kilitleme, bası, kol, bacak veya ayak kilitleriyle (parmaklar değil) serbesttir. Ellerini rakibinin yüzüne (ağız, burun, gözler) koymak yasaktır. Hakem pes etme sürecindeyken yakalanan sporcu için tehlikeli olduğuna inandığında müdahale edip hareketi durdurup, diğer sporcuyu galip ilan edebilir. Sporculardan biri yer mücadelesinde dişliğini düşürdüğünde hakem sporculara pozisyonda donmalarını talimat verir, dişliğin yerine takılmasına izin verir, maçı devam ettirir.Dişilk birkaç kez daha aynı sporcu tarafından ağızdan düşerde hakem maçı bitirebilir.

8)    MAÇ JÜRİ DEĞERLENDİRMESİ

Her raundun sonunda iyi olan sporcuya 10 puan diğerine 9 puan (eğer kayda değer fark varsa 8 puan) verirler. Sonra saymaları ve ceza puanlarını çıkararak toplam skoru kağıdın ilgili raund sütununa yazarlar. Maçın sonunuda sonuç tüm raunların toplanmasıyla elde edilir. Eleme turnuvalarında eğer puanlar berabereyse yan hakem kanaatini kullanmalıdır. Galip çoğunluk oyuyla ilan edilir. İtiraz dilekçesi yazmak mümkündür. Uygun ücret ödendikten sonra maçın hemen ardından yazılarak beyan edilir.

9)    ORTA HAKEM

Ringe ilk girer, maçı yönetir, “fight” komutuyla maçı başlatır, “stop” komutuyla durdurur, uzamış bir klinçi “break” komutuyla ayırır ki burada bir adım geri atıldıktan sonra maç otomatik yeniden başlar. Hakem müsabıkları ayaktayken uzamış klinçten ayırır, yere uzamış klinçten ayağa kaldırır. Yerdeyken üstteki rakip tarafından alttaki pasif kalana tüm güçle vurulan 3 yumruktan sonra maçı Knock Out için durdurup üsttekini galip ilan eder. Hakem büyük bir güç farkı ve/veya rakiplerden birininde aşırı zorlanma tanımladığında maçın her hangi bir anında maçı durdurup iyi olanı galip ilan edebilir. Bir hasar olduğunda maçı durdurup ring doktorunu hasarı değerlendirmek üzere çağırır.

10) YAN HAKEMLER

Yan hakemler teknikleri, atak sıklığını, isabetli vuruşları, etkinliği, takedownları, immobilizeyi değerlendirir. Orta hakem, yan hakemden danışma isteyebilir. Skor kağıdını tam doldurmalıdırlar.Skor kağıtlarının altında mutlaka dolduran hakemin adı ve soyadı bulunması zorunludur.

11) JÜRİ

Jüri; yalnızca orta hakemin işaretiyle saati durduran ve raundun sonuna 10 saniye kala işaret veren bir zaman hakemi, bir anonsör, tüm müsabakadan sorumlu bir amir, görevi hasarlı sporcunun maça devam edip edemeyeceğine karar verendir.Aynı zamanda doktordan oluşur. Doktorun kararına itiraz edilemez.

 

12) PUANLAR (SKOR TABLOSU)

Sonucu belirleyen skorlama şöyledir;

Takedown } iki bacağından yerden kalkmasıyla                              3

Takedown } her teknik                                                                      2

İmmobilize } her pozisyon                                                                 1

İmmobilize } yan kontrol                                                                    2

İmmobilize } mount veya montada                                                     3

Vuruş (yasal hedefe her vuruş)                                                          1

Etkinlik (bir tekniğin etkinlikle kullanılması)                                         1

Sayma (hakem müsabıka saydığında toplam skordan)                     -1

13)  SIKLETLER

Erkekler          kg = 56,  60,  65,  71,  78,  86,  95,  +95

Bayanlar         kg  = 50,  55,  61,  68,  76,  +76

En düşük yaş 18 dir.

MÜSABAKA  ALANININ DIŞINA ÇIKILMASI  (ringdeyken)

İki sporcunun da müsabaka alanının dışına çıkması durumunda hakemin karşılaşmayı durdurmasında üç şık dikkate alınır.

A: Atletlerden biri yan mount veya pozisyonunu sağlamlaştırdıysa, maç  yan pozisyonda veya mountta ortada başlatılır. Her iki durumda da üstteki ellerini rakibin yanlarında yere koyarak başlar. Ve  alttaki müsabık üstyteki rakibin beline kollarını sarark başlar.

B: Sporculardan hiçbiri mount ya da lateral pozisyon kuramadığı durumda maç ayakta başlar.

C: Sporculardan  biri devam edegelen bitiriş sürecinde. Yakalanan sporcunun toplam skorundan bir puan düşülür ve maç ayakta başlar.

 

14) HASARLAR

Yanlış uygulanan bir teknik sonucu hasarlanan rakibin toparlanması ve doktorun da kararıyla maça devam edebilmesi için 3 dk süresi vardır.

Eğer birinci raund tamamlanmadan, istemsiz bir hasar oluşursa maç “no contest” (oynanmadı) kabul edilir. Birinci raund tamamlandıktan sonra oluşursa ilk raundun skoruna göre kazananın kim olduğuna karar verilir.

15) KLİNÇLER

Klinç; her iki müsabığın ayakta veya yerde maçı kendi avantajına çevirme ihtimali sağlamayan yaklaşık 5 saniye süren bir çıkmaz pozisyon olarak kabul edilir.  Unutulmamalıdır ki klinç, maçın süresini, rakibe bir bitiriş yapmaya çalışmadan bitirme girişimidir.

16)   KURAL DIŞI HAREKETLER

Bunlara yasaktır;

-rakibin şortunu veya eldivenlerini tutmak

-kafesi tutmak

-deriyi kazımak

-ısırmak

-kafa atmak

-yüzün önünü (gözler, burun, ağız) başla itmek

-kaşlara,elmacık kemiklerine, buruna başhakemin izin verdikleri dışında tahriş eden mide bulandıran, göz yaşartan kremler sürmek.

Kontrolsüz tüm vuruşlar, maç esnasında konuşmak, mücadeleden kaçınarak zaman öldürmek, kafa atmak, omuzla vurmak, dirsek vurmak, hedefe bakmadan vurmak, net bir teknik uygulama amacı olmaksızın rakibe arkasını dönmek, rakibe, orta hakeme, yan hakemlere saygısız davranışlar. Antrenör ve yardımcılar bağırarak konuşamaz, rakibe veya ring amirine seslenemez. Şortu tutmak yasaktır.Octagon telini tutmak yasaktır.

ÖNEMLİ NOT:  Antrenörler arası tüm anlaşmalar, bu kuralların dışına çıktığı sürece yasadışı (resmi değil) kabul edilir ve hakem aznak burada federasyonun tanımladığı kuralları yazıldığı biçimde uygulatmak zorundadır