IMMAF MİXED MARTİAL ARTS ORTAK AMATÖR MÜSABAKA KURALLARI
- ÖNCELİKLE : 2017 GÜNCELLEMELERİ ÖZETİ
Fauller
Klavikulayı tutmak faulü çıkartıldı
Böbreğe topuk vurma faulü kaldırıldı
Rakibin yüzüne doğru parmakları uzatmak faulü eklendi
Skorlama
Özellikle 10-8 roundlara açıklık getirildi
Giyinim
Zorunlu giysiler detaylandı
Atletlerin dini inançlarına özgü giysiler izin verildi (uzun kollar, bacakların örtülmesi)
MIXED MARTIAL ARTS ORTAK AMATÖR MÜSABAKA KURALLARI
- Bakış
Amatör MMA müsabakaları, sporculara, ileride olası bir kariyer için ihtiyaç duydukları tecrübeyi sağlamalıdır. Amatör MMA in etik amacı, müsabıkların, bu belgede tanımlanan kurallarla karşılaşma yaparak ihtiyacları olan tecrübeye ulaşmak için, maçlarını idmanlarını kontrollü ve güvenli ortamda yapabilmelerini sağlamaktır.
IMMAF ce bilinmektedir ki, amatör mma kuralları ülkeden ülkeye ve bölgeden bölgeye değişikilik gösterebilmektedir. IMMAF MMA dünya amatör şampiyonası da ülkeden ülkeye orgazniszasyonlarını taşıdığında bu farkılılıkları göz önüne alacak, güvenli ve estetik bir hata olmaması için de toplantıllarda müsabakalardan evvel ülkeye uygun kurallar tüm üye ülkelere bildirilecek.
- Tanımlama
MMA bu belgede ortak kuralları bildirilen sınırlarda, birçok disiplinin, grappling, tekme ve yumruk teknikleriyle yapılan müsabakalardır.
- Yetki bölgesi
Orta hakem kuralların tek uygulayıcısı ve söz sahibidir, tüm müsabakalar ve sporcular, komisyon tarafından kontrol edilir ve bu komisyon tqalimatlarından sorumludur.
- Roundlar
Her maç 3 round 3 er dakikadır aralar 1 dakikadır
- Müsabakayı durdurma
Müsabaka alanına maç boyunca yalnızca hakem ve doktor girebilir. Maçın durudurulması kararı yalnızca hakeme aittir
- Yan hakem
Her müsabaka 3 yan hakemce skorlanır
- 10 puan sistemi
10 lu puan sistemi müsabakalrın standart skorlama sistemidir
- İhtar
Şunlar 1 uyarı gerektirir
-Kafesi tutmak
-Rakibin şortunu, rashguardını, kavallığını, eldivenlerini tutmak
-Parmaklarını eller yere paralel rakibin yüzüne uzatmak
9) Fauller
Şunlar mma de fauldür
-Kafa atmak
-Göze herhangi müdahale
-Isırmak veya rakibe tükürmek
-Balık oltası
-Saç çekmek
-Rakibi yere baş üstü veya ense üstü çakmak
-Baş arkası veya omurgaya vuruşlar, kuyruk sokumu omurgaya dahildir
-Boğaz vuruşları ve trake tutuşları
-Parmakların rakibin yüzüne uzatılması
-Dikey dirsek
-Kasıklara vuruş
-Yerdeki rakibin kafasına diz veya tekme
-Yerdeki rakibe ayakla basmak
-Rakibin şortunu rash guardını kavallığı eldivenini tutmak
-Kafesi parmala veya ayak parmaklarıyla tutmak
-Küçük eklemlere bası (parmaklar)
-Rakibi dövüş alanının dışına atmak
-Parmağını rakibin herhangi bir kesi veya açıklığına batırmak (kulak deliği vs)
-Çimcik, pençe, burmak deriyi
-Kaçak dövüş, (sakatlık taklidi yapmak, dövüşten kaçmak, dişlik sürekli çıkarmak)
-Dövüş alanında kötü lisan
-Hakemin talimatlarını bilinçli uymamak
-Rakibi sakatlayacak spormenlik dışı davranışlar
-Zilden sonra rakibe saldırı
-Break anında salıdırı (yani hakemin dur ihtarından sonra vuruş ve saldırı)
-Hakemin ayrırıp ilgilendiği anda rakibe saldırı
-MMA sporcusunun köşesinden veya yardımcılarından içeriye müdahale
-Kafaya veya vücuda, avantaj verecek bir madde kullanımı
10) Yasaklar
Yukarıdakj faullere ek olarak şunlar MMA müsabakalarında yasak olarak kalmalıdır
-Tüm dirsek ve önkol vuruşları
-Topuk kilidi
-Twister, Neck crank, Can opener Sitthrough crucifix gibi enseye omurgaya bası yapan tüm teknikler
-Kafaya diz
11) Faul süreçleri
-Faullerden herhangi birkaçını ardısıra veya aşikar tek birini yapınca diskalifiye olabilir.
Eğer faul bir ceza puanı düşülmesini gerektiriyorsa orta hakem buna karar vberdiğinde diğer 3 yan hakem ve yetkili skor sorumnlusu da işaretlemelidir
Hakem ceza sayısı karar vermediğinde diğer yan hakemler kendiliğinden skora işleyemez
Faul yapılan müsabıkın kendine gelmesi için 5 dk sı vardır. Bu süre tüm fauller için geçerli değldir.
Eğer faul sonrası görünür bir hasar veya groge varsa hakem time vermelidir
-Hakem time verip zamanı durdurur
-Faul işlenen sporcunun durumunu ve güvenliğini kontrol eder
-Faul işleyeni nötr köşeye alır, faulü belirtir ve gerekirse ceza puanı düşürtür
-Eğer alttaki sporcu faul işlerse, üstteki sakatlanmadığı sürece hakem durdurmadan maç devam eder,
-Hakem alttakini sözlü uyarır
-Raund sonunda hakem yan hakemleri ve köşeleri uyarır
12) Yasal vuruşlarla veya atışlarla hasarlar
Eğer yasal vuruş veya atış sonucu sporcu hasarlandıysa, hasarlanan sporcu maça devam edemeyecekse hakem hasarlananı TKO ile maçı bitirir
Fauller İstemli;
-Eğer hasar maçın durmasını gerektiriyorsa, faul yapan diskalifiye ile kaybeder
-Eğer hasar oluştu fakat maç devam edebilecekse, hakem 2 ceza sayısı düşer ve yan hakmelere düşürür
-Eğer hasar alan sporcu aynı hasardan dolayı ilerki round da maça devam edemeyecek duruma gelirse ve skorda öndeyse TEKNİK KARAR ile galip ilan edilir
-Eğer hasar alan sporcu aynı hasardan dolayı ileriki roundda devam edemeyecek duruma gelirse ve skorda geride veya eşitse TEKNİK BERABERLİK ilan edilir
-Eğer rakibine faul yapmak isterken kendisi hasar görürse, hakem müdahale etmez, yasal vuruşla hasarlanmış sayılır
Fauller İstemsiz
-3 roundluk maçlarda, eğer 2 round tamamlanmadan önce bir faul yarışmanın bitirlimesini gerektirirse, NO KONTEST (maç yapılmadı), 5 roundluk maçlarda aynısı 3 round tamamlanmadan
-Yukarıdaki şıkkın aynısı, eğer (3 round maç) 2 rounddan sonra veya (5 round maç) 3 rounddan sonra gerçekleşirse TEKNİK KARAR ile skorda önde olan kazanır
-Hasar gerçekleşen raundun skoru sayılmaz
-Hasardan dolayı ceza puanı verilirse o toplam skordan düşülür
13) Sıkletler
Ev sahibi otoritenin kabul etmesi şartıyla sıkletler
Straw-weight under 115 pounds 52,16
Flyweight over 115 to 125 pounds 52,16—56,69
Bantamweight over 125 to 135 pounds 56,69—61,23
Featherweight over 135 to 145 pounds 61,23—65,77
Lightweight over 145 to 155 pounds 65,77—70,30
Welterweight over 155 to 170 pounds 70,30—77,11
Middleweight over 170 to 185 pounds 77,11—83,91
Light Heavyweight over 185 to 205 pounds 83,91—92,98
Heavyweight over 205 to 265 pounds 92,98—120,20
Super Heavyweight over 265 pounds 120,20—
Tartı müsabaka günü ve her ilerlediği gün yapılır !!!
14) Müsabıkların Medikal Durumları
Yarışma öncesi
Her sporcunun yarışmaya katılmadan önce IMMAF standartlarında (üyelik formunda veya müsabaka lisansında yazıldığı gibi) medikal muayeneleri ev sahibi otorite tarafından yapılmalıdır
Av sahibi ototrite, tüm medikal kontroller, tartıları yapmalı, kuralları katılımcılara ve köşe adamlarına bildirmelidir
Yarışma sonrası
-Yarışma sonrası her müsabık tıbbi kontrolden geçmeli ve gerekliyse test ve görüntüleme alınmalıdır
-Eğer müsabık yarışma sonrası muayeneyi red ediyorsa, soruşturma sonlanıcaya kadar belirsiz süreliğine müsabıklık hakları askıya alınır
15) Ekipman
Eldivenler
-Her karşılaşma için yeni eldiven kullanılmalı ve yi durumda olmalıdırlar, karşılaşmalarda yalnızca evsahibi otoritenin uygun gördüğü daha evvel İMMAF tarafından onanmış eldivenler kullanılır
-Her eldiven 6 ons- 8 ons arası uygun petlenmiş, amatör eldivenler dışardan bakışla da profesyonelden ayrılacak görünümde ve özellikte olmalıdır, müsabıklar kendi eldivenlerini getiremezler.
-Eldivenler parmakları ve başparmakların grapplinge uygun halde bulunmalı, velcro bandlı olmalıdır (cırt cırt) bağcıklı eldivenler yasaktır
-Eldivenler ya kırmızı ya da mavi renklendirilir
Şortlar
Tüm şortlar MMA standartlarında olmalı, fermuar, cep, dış bağcık, belden iple dış bağlı olmamalı, şortun kendi kumaş malzemesinden başka hiç bir malzeme bulunmamalıdır.
Sporcular hiç bir şekilde ayakkabı giyemez
Şortlar mavi yada kırmızı renklendirilirler
Yukardaki ekipmanlar, IMMAF nin karşılaşmalarında zorunlu ekipmanlarıdır, ve müsabaka boyunca giyilmelidir
İMMAF kültürel ve dini inançlara ve uygulamalara saygılıdır. İsteyen bayan sporcular uzun kollu rashguard ve şortun altına uzun taytlar giyebilir
Shin guard ve rash guardlar
Shinguard ve rashguardlar amatör MMA in zorunluluğudur, kullanılan shinguardlar grappling uygulamalarına uygun olmalıdır.
Shinguardlar çorap gibi giyşilen neopren olmalıdır, shinguard malzmesinden başka malzeme içeren veya Velcro (cırt cırt) içerenler yasaktır
Kagi
Her erkek sporcu kendi kagisini bulundurmak ve giymek zorundadır, bayanlar isterlerse giyebilirler
Dişlik
Her sporcu iyi uyumlu dişlik kullanmalıdır. Bu kontrol edilecek ve onaylanacaktır
Her iki müsabık da dişliklerini giymeden round başlamaz
Eğer dişlik istemsiz çıkarsa, hakem o anki kapışmayı durdurmaz, ilk fırsatta time verip dişliği giydirir
16) Dövüş alanı gerekleri
-Dövüş alanı çember veya hexagon veya oktagon olabilir, tüm kenarları eşit boydadır,
6 × 6 dan az veya 9,5 × 9.5 dan çok byutlarda olamaz
-Tabanı iyi petlenmeli ve ev sahibi otoritenin onayıyla en az 40 mm yoğun köpükle doldurulmalıdır
-Doldurma alanın dışına kadar platformun sonuna kadar devam etmelidir
-Doldurulan alanın üstü vinil kaplama olmalıdır, kanvas (bez) kaplama yasaktır. Kanvas ancak final maçı veya tek günlük organizasyon için olabilir
Kafes
-Vinil kaplama alanın çevresi, sporcuların düşemeyeceği, yırtamayacağı, bir örgü kafes malzemeden çevrelenmeli, kafesin ön malzemesi deriyi sıyırmayacak özellikte olmalıdır
-Kafesin dışa açılan 2 kapısı olmalı, birbirine zıt köşelerde bulunmalıdır
-Kafesin bütünlüğünde müsabıkların hareketlerine engel olacak hiç bir tıkanıklık bulunmamalıdır
Tabureler
-Her köşe için onaylanmış bir tabure bulunmalı, hasarlıysa yenisiyle değiştirilmelidir
-Her köşe için köşe adamları sayısına uygun tabureler bulunmalıdır
Diğer ekipmanlar
-Organizasyon sponsoru her köşe için bir temiz su kovası ve bir havlu
-Temiz plastik şişede içme suyu bulundurmakla sorumludur
-Müsabıklar yalnızca temiz plastik şişede su kullanabilir
17) Güvenlik gerekleri
Bandajlar
-Tüm sıkletler için açık örgü sargı bandları 20 yard (18 metre ) 2,5 inch (5 cm) olmalı
-Tutturmak için cerrahi çinko oksit yapışkan bandaj her el için 10 ft (3 metre) olmalıdır
-Cerrahi çinko oksit yapışkan band, bileğin çevresine destek vermek için yapıştırılmalı, sargı bandlarının ele bastırılması için ince yapışkan bandlar kullanılmalı
-Sargılar ve bandlar ele eşit yayılmalı
-Sargılar ve yapıştırıcı bandlar soyunma odasında otoritenin onayladığı gözlemcinin önünde sarılmalıdır
-Otoritenin onayladığı gözlemci gelmeden eldivenlerin giyidirlmesi yasaktır. Giydirildikten sonra kırmızı veya mavi bandla sarılarak yapıştıtılrıp kapatırlır (mühürlenir), maç bitinceye kadar bu mühür açılmaz
Müsabıkların görünümü
-Her müsabık temiz olmalı ve düzgün bir görünüm vermelidir.
-Vazelin, cild yağı nemlendirici, müsabıkın yüzünde saçında veya bedeninde kullanılmamalıdır.Hakem veya komisyon aşırı bulduğunda bunların silinmesini isteyebilir
-Saç veya yüz kılları, rakibe zarar verecek veya kendi göüşünğ kısıtlayacak tarzda olamaz, rakibe, kendine, maçın akışına zarar verecek görüş kısıtlayacak saç veya sakal bıyık durumunda hakem ve komisyon bunların kesilmesini isteyebilir, saçlar traşlı veya sıkıca arkadan bağlanmalıdır, müsabıkın yüzünü kapatmamalıdır
-Müsabıkları, herhangi bir takı takamazlar, piercing yasaktır
18) Yarışma sonuçları
Submisİon
Fiziksel Tap out
Sözlü Tap out
TKO
-Hakem kararı ile (RSC)
-Doktor veya köşenin uyarısı sonucu hakem kararı ile
Desisyon kartları
-Oy birliği; 3 yan hakem aynı sporcuya verdi
-Oy çokluğu ile; 2 yan hakem birine 1 yan hakem birine verdi
-Mayor; 2 hakem birine 1 hakem kararsız (biz buna da oy çokluğu diyoruz)
-Berabere
-Oybirliği; tüm yan hakemler berabere
-Major;2 yan hakem berabere
-Oy çokluğu; her yanhakem farklı
-Diskalifiye
-Cezalı kayıp
-Teknik berabere
-Teknik desisyon
-No contest (maç sayılmadı)
Turnuvalarda ve sporcunun ilerlediği yarışmalarda, -no contest ve -berabere uygulanamaz. Bu durumda eğer 3 round sonu berabere ise 4ncü round oynanır. Eğer ekstra roundda birisi ceza sayısı gerektiren faul işlerse, turnuvadan elenir, diğer sporcu devam eder. Bu kural yalnızca 4ncü roundda geçerlidir.4ncü round yalnızca turnuvalarda uygulanır, onun dışında desisyonlar karar verir.
19) Skorlama teknikleri
Skorlamadaki öncelik, etkili vuruş ve grappling dir
Etkili agresiflik (daha çok çalışan), striking ve grappling eşit olmadığı sürece öncelik kabul edilmez. Kafes kontrolü ise ancak diğer konular %100 eşit se öncelik kabul edilir.
-Etkili vuruş ve grappling
Vuruşların ani ve toplam etkilerine göre; ani vuruş etkisi, toplam vuruş etkisinden daha öncelikli sayılarak hesaplanır. Maç sonuna yakın vuruşlar daha öncelikli hesaplanır.
Yere indirmelerin, kilit boğma çalışmaların, çevirmelerin etkisi hesaplanır. Ani etkiler, toplam etkilerden öncelikli hesaplanır. Maç sonuna yakın grappling etkileri önceikli hesaplanır.
Rakibi yoran, zor kurtulan submissyon teknikkleri, yormayan ve rahat kurtulanlardan öncelikli hesaplanır
Yüksek ve sert atışlar, yere yıkmalardan ve çalımlarla düşürmelerden öncelikli hesaplanır
Bu, desisyonda karar vermeyi sağlar
Eğer bu vuruş ve grappling %100 eşitse diğer etkenler dikkate alınır
-Etkili agresiflik (daha çok çalışan )
Maçı bitirmek için agresif oynamakta anahtar kelime “etkili” dir. Rakibi kovalamak ama sonuçsuz davranmak yan hakemlerce dikkate alınmaz
Etkili agresiflik ancak vuruş ve grappling de rakipler %100 eşitse dikkate alınır
-Dövüş alanı kontrolü
Dövüşün temposunu, nerde gerçekleştiğini, düvüşün durumunu (yerde/ayakta) belirleme yeteneğine yan hakemler dikkate alırlar
Bu ancak vuruş ve grappling %100 ve etkili agresiflik %100 eşitse kaydedilir,
Bu en az dikkate alınan değerlendirmedir
-Round skorlaması
10 zorunlu puanlama sistemi maçların skorlaması için kullanılşır
10-10 round
10-10 round skorlaması ancak her iki sporcunun da round bitişine kadar tam atmına eşit olduğundadır.
Bu skorlama roundun gidşatını değerlendiremeyen yan hakemlerin mazereti olarak kullanılmamalıdır.
MMA de en az skorlanan round tarzıdır.
10-9 round
Bu skorlama sporculardan birinin yakın arayla roundun sonunda yakın farkla kazanmasıdır.
MMA de en sık skorlanan round tarzıdır.
Yan hakem sporculardan birinin grappling ve vuruşlarından yalnızca tek teknik ile bile olsa iyi olması durumunda bu kadar az fark için bile roundu kazanana 10 kaybedene 9 puan verir
10-9 round sporculardan round içinde az farkla da galip gelse, büyük farkla da galip gelse skorlanır
10-8 round
10-8 round için kazanan sporcunun tüm 3 dakika boyunca baskın gelmesi (dominant) gerekmez,
Yan hakemler sporculardan biri, rounddaki hareketliliği (aksiyonu) bu hareketliliğin süresini, belirlediğinde ve vuruş ve grappling ile rakibinin yeteneklerini söndürdüğü (baskıladığı) roundlarda HER ZAMAN 10-8 skorlamalıdır.
(roundda çok çalışan değil, roundu yöneten)
10-7 round
10-7 round sporculardan birin diğerini tamamen tükettiği, maçın durdurulması gerektiği durumlarda verilir,
10-7 round MMA de en az skorlanan round tarzıdır.